News

De handelsstad Tongeren gaat de helling op

De handelsstad Tongeren gaat de helling op

De oudste stad van België bewijst dat het mogelijk is om een ​​oplossing te vinden voor het probleem van de commerciële leegstand. Met zijn handelsbeleid met lokale kleuraccenten, zou Tongeren andere winkelcentra kunnen inspireren.

Actieplan

In de afgelopen jaren is Tongeren het symbool van de media geworden voor galopperende commerciële leegstand in kleinere handelssteden. De hausse in winkels buiten de stad en e-commerce werd beschuldigd van verstikkende provinciesteden, een terugkerende boodschap die moet worden geïllustreerd door een foto van de verlatenheid in de Maastrichterstraat. Maar nu, volgens een persbericht enkele weken geleden, lijkt het erop dat de stad zijn kop opsteekt en dat nieuwe bedrijven hun deuren openen in het centrum. We wilden een zuiver hart hebben.

Ons bezoek vindt plaats door grijs en regenachtig weer, waardoor de pittoreske omgeving van de stad iets minder fotogeniek is. Maar dat doet niets af aan het enthousiasme van onze gesprekspartners, Natalie Houbrechts (hoofd van de economie), Guy Schiepers (wethouder van economie en cultuur) en Jan Boots (managing director van CityD, die de stad begeleidt in zijn aanpak).

"We hebben in maart 2013 de bodem bereikt", herinnert Guy Schiepers zich. Ter herinnering: T-Forum was het jaar daarvoor net buiten het centrum geopend. Twee locomotieven - Torfs en JBC - hadden het Julianus-project in de Maastrichterstraat verlaten om zich in het bedrijvenpark te vestigen. Deze openheid viel ook samen met de eerste tekenen van de impact van e-commerce op kleinere, kwetsbaardere steden. Op deze manier is een negatieve perceptie van de stad gecreëerd. Tongeren kende geen moeilijkheden meer dan andere steden, de vacature was niet hoger, maar de toon werd gegeven. Het stadsbestuur moest daarom energiek reageren door een ambitieus actieplan te formuleren.

 

Hefboomeffect

Dit plan bevat niet minder dan veertig actiepunten. De krachtlijnen? Een nieuw ruimtelijk uitvoeringsplan voor de Luikersteenweg voorkomt de uitbreiding van T-Forum of de vestiging van extra winkels in de periferie. Bestaande winkels kunnen blijven bestaan, maar er zijn slechts drie commerciële ruimtes bestemd voor de uitrusting van de persoon toegestaan. De handelskern is beperkt tot de as Sint-Truiderstraat - Maastrichterstraat. De stad zal zich nu op dit gebied concentreren. Handelaren en eigenaren profiteren van belangrijke ondersteuningsmaatregelen om de noodzakelijke ontwikkelings- en verfraaiingswerken uit te voeren.

Het Plusplan biedt een budget van 500.000 euro voor renovaties, uitbreidingen, opstartbonussen, enz. Handelaren en starters kunnen maximaal 20.000 euro aan subsidies ontvangen met een kapitaalinbreng van slechts 25%. Deze maatregel heeft een krachtig hefboomeffect. Commerciële gebouwen in historische stadscentra zijn vaak verouderd of onvoldoende aangepast aan de huidige bedrijfsnormen. "Sinds de lancering heeft de stad 56 bestanden goedgekeurd", zegt Natalie Houbrechts. In totaal hebben de stad Tongeren en Vlaanderen al 253.298,41 euro aan subsidies betaald.

"Te veel steden wachten werkeloos op de grote ketens om terug te komen," zegt Boots. "Maar hun wachttijd is tevergeefs. Uitbreidingmanagers kennen Tongres goed. Ze zijn goed op de hoogte. Ze weten nu dat ze niet langer genoegen kunnen nemen met het T-forum - sommigen hebben misschien gewacht om te zien of het park zou worden uitgebreid. Duidelijkheid hierover is een goede zaak. De stad moet zich niet langer wanhopig vastklampen aan grote ketens. De binnenstad moet zichzelf opnieuw uitvinden door de nadruk te leggen op de lokale kleur en specifieke tekens. We observeren een positieve dynamiek. Een acteur als Rituals zou een plekje hebben in de Maastrichterstraat. Onlangs, Domino`s Pizzaopende een dochteronderneming. Jonge handelaren zijn ook talrijk om hun interesse kenbaar te maken. Het stadscentrum wordt een vruchtbare voedingsbodem voor ondernemerschap. "

 

Interessante nieuwkomers

De Maastrichterstraat heeft onlangs een aantal interessante nieuwkomers mogen verwelkomen: onder andere de boetieks voor dames Très Jolie en Marie-Lou, maar ook de eerste halal-slagerij in Tongeren. De campagne `Grijp Je Kans` stelde drie ondernemerskandidaten in staat hun droom waar te maken. Het culmineerde in de opening van de barbiershop Barbarius, Needle & Stitch`s handwerk- en naaiatelier en Puur Oogst, een prachtige groente- en fruitwinkel die ook dienst doet als koffiebar, lunchbar en winkel. van geschenken. De ondernemer Linda Malcorps werkte eerder in de gezondheidszorg en geeft daarmee een geheel nieuwe draai aan haar carrière. "We zien een instroom van jonge ondernemers uit andere sectoren. Dit zijn mooie verhalen. In Tongeren helpen ondernemers elkaar. SPOT (`Steunpunt Ondernemen Tongeren`) is een groep handelaars die hun collega`s en starters helpen. Het initiatief komt van de raad van de middenklasse. Dit is een goede zaak omdat nieuwkomers geen ervaren ondernemers zijn en zonder hulp misschien niet zijn gestart.

Het project Julianus, aan het einde van de Maastrichterstraat, stuitert ook. De Franse eigenaar probeert het winkelcentrum te versterken met behulp van de SCMS- manager . Hier heeft het mooiste VVV-kantoor van het land zijn intrek genomen in de kapel. Verschillende mooie winkels hebben onlangs hun deuren geopend. Er zijn geen grote ketens, maar charmante boetieks en hotels: de wijnwinkel Culaccino en de tapaswinkel, de La Rox-winkel en de conceptstore `Xavier B`.

 

Flexibel beleid

Kortom, de oudste stad van België is ook de eerste stad die een innovatief commercieel beleid voert, vervolgt Jan Boots. Tongeren zou als voorbeeld kunnen dienen voor veel steden van vergelijkbare omvang ( 31.000 inwoners, Ed ).

"Veel steden zijn overijverig, bijvoorbeeld door maatregelen te nemen die de bereikbaarheid van het stadscentrum verminderen. Maar Tongeren kan het niet betalen. De stad ligt in de driehoek Hasselt-Maastricht-Luik, het verzorgingsgebied is beperkt. Een bescheiden supralocaal winkelcentrum moet absoluut voldoen aan de basisvoorwaarden. Kopers komen van rond en zoeken comfort. Ze komen niet de hele dag rondhangen zoals in een grote stad. Toegankelijkheid en zichtbaarheid zijn daarom essentieel. Het is daarom belangrijk om voldoende parkeerplaatsen en duidelijke bewegwijzering te bieden. Van november tot maart is parkeren weer toegestaan ​​op de Grote Markt. We ontspannen het mobiliteits- en parkeerbeleid. We moeten het wagen om de foto recht te zetten. "

De stad blijft investeren. Met de aanleg van een derde ondergrondse parkeergarage in de Vermeulenstraat is de bereikbaarheid van het winkelcentrum nog vele jaren gegarandeerd. Het telegramsysteem leidt bezoekers snel en gemakkelijk naar hun bestemming. Het pand van de voormalige boekhandel Standaard Boekhandel wordt binnenkort vervangen door een groene passage in het hart van het centrum. Het historische Kanunnikhuis, waar Belang Van Limburg-oprichter Nicolas Theelen al meer dan 100 jaar woont en werkt, zal weer gedeeltelijk zichtbaar worden. De stad werkt samen met Concentra aan de realisatie van een museum daar.

Guy Schiepers gelooft in het potentieel van Tongeren als winkelstad, waar winkelen wordt gecombineerd met toeristische en culturele troeven. Elke eerste zondag van de maand organiseert de stad tegelijkertijd een zondagse opening in Maastricht. Het Gallo-Romeinse museum is zeer succesvol, net als de zondagse antiquiteitenmarkt, die onlangs een kritische recensie ontving in de Britse krant The Guardian. De stad heeft weer vertrouwen in de toekomst. Meer en meer traders nemen enthousiast deel aan deze nieuwe impuls door te investeren in hun bedrijf. De wind lijkt te zijn gekeerd.

Bron: Retaildetail

 

 

Wilt u ook uw logo op onze website en online rekruteren? Klik hier!